Coronakrisen gör redovisningskonsulten bättre.

Coronakrisen har satt stor press på många av landets företagare. På några veckor har tillståndet förändrats från optimism och framåtanda till krishantering och kaos. Samtidigt kommer staten med nyuppfunna stödpaket för att rädda företagen, där nya besked tycks komma varje dag. Detta har lett till att många företagare efterfrågar ett bollplank till de tuffa beslut de behöver fatta i sin egen verksamhet och någon som kan ge vägledning på vilka stöd det finns att söka

Aldrig har redovisningskonsulten varit tvungen att steppa upp som nu. Vi menar såklart inte att vi gynnas av krisen, utan att den sätter press på oss att utvecklas inom några områden som vi kommer ha nytta av när krisen lagt sig. Detta rör sig primärt om följande områden:

1. Krav på digitalisering

Detta har nog undgått få. Om vi har pratat om att det vore bra att digitalisera tidigare är det nu en nödvändighet. När alla fysiska möten ställs in och vi blivit rekommenderade att arbeta hemifrån behöver vi hitta nya sätt att samarbeta både internt och med kunderna. Vi behöver utveckla våra processer, vår kommunikation och vår förmåga att vara personliga i det digitala. Att kombinera digital redovisning med analog kärlek på riktigt. 

2. Krav på lösningsorientering

Vi befinner oss i en ny situation för alla. Inte minst för redovisningskonsulten. När många företagare förväntar sig svar behöver vi agera problemlösare. Vi behöver lära oss att agera i stunden och att utvecklas som problemlösare. Vårt yrke som historiskt har kännetecknats av rutinarbete enligt givna och förberedda processer ställs om till att navigera i osäkerhet och föränderlighet. 

3. Krav på att ta kundens perspektiv

Vi kan inte längre enbart fokusera på våra uppgifter utan behöver se helheten. Vad är det kunden behöver just nu? Vi behöver kunna ställa oss i kundens skor, förstå deras behov och vad som är drivande i deras verksamhet för att kunna agera ett bra bollplank till dem i dessa tider. Vi behöver förstå hur de kan använda redovisningen för att följa sin verksamhet och för att fatta rätt beslut. Vår interaktion med kunder kan i denna tid inte kretsa kring kvittohantering och andra redovisningstekniska frågor, när hela deras verksamhet äventyras. Redovisningen är såklart viktig, men just nu ställs det krav på oss att kunna skifta perspektiv. 

Smakprov på framtiden?

Coronakrisen tycks accelerera utvecklingen av redovisningskonsultens roll. Kanske är nuvarande situation ett smakprov på hur vi kommer att ha det i framtiden. Vi tror det. Vi har tidigare skrivit ett blogginlägg om hur vi redovisningskonsulter kan blomstra i en alltmer komplex och föränderlig värld.

Relaterade inlägg.

Kontakta oss

Vi svarar via e-post inom 24 timmar. Eller ring oss på 08-777 28 68.

Tack för ditt mail!

Vi svarar via e-post inom 24 timmar. Eller ring oss på 08-777 28 68.