Vad är självledarskap?.
På Trimero arbetar ett 40-tal medarbetare utan chefer. Istället tillämpar vi “självledarskap”, men vad menar vi egentligen med det?
Självledarskap omfattar fyra kärnperspektiv som tillsammans skapar en levande och dynamisk arbetsplats. Dessa områden främjar individuellt ansvar, flexibilitet, och äkta samarbete och ersätter traditionella chefsstrukturer:
1. Självledarskap i mindset
Självledarskap handlar om ett förhållningssätt till ansvar hos medarbetarna. Det innebär att utveckla sin syn på sig själv och sin omvärld. Genom att nå ökad självinsikt och att se sig själv inom ett större sammanhang kan vi inse vår makt att påverka vår situation. Med detta blir vi mer ansvarstagande, initiativrika och lösningsfokuserade.
2. Självledarskap i beteendet
Självledarskap uttrycker sig i individens konkreta handlingar. Det innebär att ta ansvar för uppkomna problem, att be om hjälp när det behövs, att vara ansvarig för sina relationer, att äga sina misstag snarare än att skylla på andra eller omständigheter, samt att proaktivt arbeta för att utveckla sitt arbete och arbetsplatsen.
3. Självledarskap i kultur
För att självledarskap ska frodas krävs en stark företagskultur som stöttar samarbete, lärande, och autonomi, där alla känner sig fria att vara sig själva och trygga med att be om hjälp. Samtidigt som vi behöver sträva efter att vara prestigelösa och uppmuntra självbestämmande behöver kulturen också erkänna hierarkier baserade på kompetens, erfarenhet, engagemang osv. En kultur anpassad för självledarskap behöver omfamna paradoxen av att vara både platt och hierarkisk.
4. Självledarskap i struktur
För att ta vara på självledarskap på riktigt krävs en flexibel organisationsstruktur där beslutsfattande och ansvar är decentraliserat.
Strukturen i bolaget skapas för att ge en stabil grund av ordning för att möjliggöra mer frihet. Den används för att skapa förutsättningar för självledarskap, med en mer öppen inställning till utfallet. Ovanpå detta skapas rutiner och processer organiskt av de som jobbar i verksamheten utifrån de behov som uppkommer.