5 digitaliseringstips i Fortnox.

Ibland vill man ju som redovisningskonsult bara få tips om hur man kan effektivisera sitt arbete. Och vi är ju inte den som är den. Så här kommer fem lagom grundläggande tips för dig som arbetar i Fortnox. Inget vi kommer få Nobelpriset för, men inte heller framstå som idioter. Kanske något däremellan. Med dessa tips får man iallafall en smidig och automatiserad process för den löpande redovisningen. 

Avancerad användare? Håll utkik på vår blogg så kan du i framtiden få läsa om Fortnox-hacks för proffs. 

Tips nr 1: Bankintegration

Ett steg närmre automatiseringsutopin. Koppla Fortnox till företagets bank. Idag finns fullt stöd för Handelsbanken, SEB, och Swedbank (Nordea och Danske Bank får 4 av 5 bankdosor i betyg).

  • Betala leverantörsfakturor genom att ladda upp betalningar direkt från Fortnox
  • Återrapportering av in- och utbetalningar gör att du snabbt kan bokföra transaktionshändelser
  • Kontoavstämning. Transaktioner importeras automatiskt till Stäm av konto i Fortnox där du kan matcha bokföringen med händelser på banken för att se att du fått med allt.

Tips nr 2: Leverantörsfakturatolkning

Om det är något som sparar tid är det tolkning av leverantörsfakturor. Ungefär som när grävmaskinen ersatte spaden. Aktivera det genom Inställningar -> Leverantörsfakturor -> Digitalt flöde -> Fakturatolkning. Där finns en mailadress dit fakturor mailas för att komma in i tolkningsflödet. Passa på att aktivera fakturaadress så får bolaget en postadress för dem som inte kan skicka fakturor digitalt. Dessa skannas in och lagras av i skanningscentralen. Ännu bättre: skicka inbjudan om e-faktura till alla kunder via leverantörsregistret. 

Tips nr 3: Fortnox Fakturaservice

Kunden skapar fakturan via Fortnox och skickar den via Fakturaservice. Fortnox sköter utskick och hanterar automatiskt betalningspåminnelser och inkassohantering. Kunden kan närsomhelst välja att pausa kravhanteringen. När betalningen kommit in bokförs denna automatiskt i Fortnox. Idiotsäkert.

Tips nr 4: Digital kvittohantering

Fullborda digitaliseringsresan i Fortnox med en kvittoapp! Det finns många kvittoappar att välja mellan med olika för- och nackdelar. Många appar läser automatiskt av uppgifterna från kvittot, vilket sparar tid. En del kan man dessutom integrera med Fortnox så att man slipper filöverföring. Vi arbetar idag med Fortnox Kvitto & Resa, Skovik och Pleo

Tips nr 5: Integrationer med Fortnox

Likt appar på iPhone och Androids plattformar kan externa programvaruleverantörer integreras till Fortnox genom dess öppna API. Detta gör att Fortnox kan anpassas till olika verksamheter och olika behov. Här är några exempel på härliga integrationer vi jobbar med idag:

  • iZettle: automatisk registrering och bokföring av försäljning
  • Finsit (fd Företagsplatsen): analysverktyg med möjlighet till att skapa skräddarsydda rapporter
  • Capego: avstämningar, bokslut och årsredovisning
  • Kivra: myndighetspost mm. kommer in direkt till Fortnox
  • Bygglet: projektverktyg för byggbranschen
  • Kleos: advokatsystem med juridisk ärendehantering

Häng med – Följ oss på LinkedIn

Håll koll på när nya artiklar släpps och få tillgång till unikt innehåll!

Relaterade inlägg.

Kontakta oss

Vi svarar via e-post inom 24 timmar. Eller ring oss på 08-777 28 68.

Tack för ditt mail!

Vi svarar via e-post inom 24 timmar. Eller ring oss på 08-777 28 68.