Kundporträtt: Rawnice om samarbetet och 4 e-handelstips.

Postat i Kundporträtt.

E-handeln fortsätter blomstra och vi märker att vi får fler kunder inom detta segment. Vi har intervjuat vår kund Jesper på Rawnice som sitter på mycket kunskap om branschen och bett honom om hans bästa e-handelstips.

Kan du berätta lite om Rawnice och er resa?

Idén till Rawnice föddes 2015, på en toalett på en bensinstation någonstans ute på glesbygden i Mellansverige där min fru Helene, (grundare av bolaget) scrollade Instagram och fick syn på en knallrosa smootiebowl. Då Helene älskar hälsosam mat och kreativitet så fångade denna starka rosa färg hennes intresse och efter lite research insåg hon att det inte fanns ett enda företag i världen som sålde detta naturliga färgämne (röd drakfrukt från Asien) som gav den rosa färgen.

Några månader av hårt jobb av att leta tillverkare, starta bolag och beställa varuprover kickade rawnice igång våren 2016 och världens första kollektion av 100% naturliga, färgstarka och hälsosamma “Rainbow Superfoods” var född! Nu 4 år senare har vi kunder över hela världen som lager fantastiska kreationer. Allt från professionella kockar, caféer, mammor, personliga tränare, hälsofreaks och allt där emellan som köper våra produkter!

Hur fungerar samarbetet med Trimero?

Det fungerar fantastiskt bra! Vi jobbade tidigare med två olika redovisningskonsulter på två olika firmor som tyvärr inte alls gick i linje med vår vision att driva ett 100% digitalt och automatiserat företag. Mycket missförstånd, friktion och en känsla av att ha varken kontroll eller översikt på ekonomin.

När jag blev rekommenderad att kolla in Trimero så var jag såld direkt på hela upplägget. Med deras hjälp har vi äntligen fått koll på vår ekonomi, satt upp veckorapporter, budgetar, löner, fakturor mm så att allt kan skötas digitalt och direkt. Extremt smidigt och extremt skönt som bolagsägare att kunna slappna av och veta att allt bara funkar varje månad. Super service!

Tack för de fina orden! Har du några bra tips till andra e-handlare?

Finns så sjukt mycket att tipsa om, e-handel är extremt brett som område men några saker som jag ser många göra fel när de kör igång är dessa saker. Undvik dem till varje pris så kommer du få en betydligt skönare och mera stressfri start på din e-handels-resa!

  1. Investera inte för mycket i varulager innan du vet att någon vill köpa det du säljer
    Ser folk hela tiden som bara känner på sig att deras idé är perfekt och så belånar de sig för att köpa varulager som sedan aldrig blir sålt. Investera MAX 50 000 SEK för att testa din ide, om den inte funkar då är det bara släppa det och leta en bättre ide!
  2. Våga ta in hjälp, du kan inte göra allt själv.
    Du kan inte göra allt själv! Vi tog tidigt in deltidspersonal att köra vår kundtjänst, som var en av de mera tidskrävande uppgifterna när det väl tog fart på verksamheten. Detta gjorde att vi kunde fokusera på att bygga bolaget vidare, istället för att bara driva bolagets dagliga drift. Om du har lite snurr, våga lägga ut uppgifter på deltidspersonal så att du kan fokusera på tillväxt. Hade vi inte gjort det hade vi aldrig kommit vidare.
  3. Var inte beroende av inkomsten första 1.5 året.
    Se till att ha en rejäl “krigskassa” sparad som du kan leva på medan du startar upp din e-handel. Att vara beroende av pengar tidigt i verksamheten gör att du inte kommer ha möjlighet att satsa på större idéer, utan du kommer vara tvungen att sälja ut dig själv bara för att tjäna minsta peng för att överleva. Denna stress kan du lätt slippa genom att antingen spara upp så du kan leva oavlönad första 1.5 året av verksamheten, eller att du har ett extrajobb som du kan leva av medan bolaget kommer igång. Jag hade sparpengar och Helene (frun) jobbade 24h / månad under de första 20 månaderna av Rawnice. Utan detta hade vi aldrig fått snurr på det så som vi tillslut fått.
  4. Gör mera av det som funkar.
    Detta är sista tipset, och det enda som du bör fokusera på när det börjar rulla lite. Ser du att något funkar? BRA GÖR MERA AV DET! Testa tusen olika saker, fri frakt, gratis gåva med köp, sälj paket av flera produkter, marknadsför på olika kanaler, stå på mässor, skicka nyhetsbrev, sponsra event, testa influensers. Gör ALLT i början och se vad som funkar för just din affär. När du väl får en fullträff på något som genererar resultat, satsa alla resurser på att maxa dessa saker. Vi har idag ca 30% av vår inkomst från email och ca 90% av våra sociala trafikkällor generade via Instagram. Det är för att vi tidigt såg att dessa fungerade och har investerat i att bygga dessa vidare. Samma gäller med produkter, erbjudanden och optimeringar. Våga testa, våga satsa på det som funkar och sedan utveckla dessa till större delar av bolaget. Det vi trodde skulle vara vår affärsmodell från början ser idag helt annorlunda ut pga att vi valde att följa det som har fungerat, istället för vår bild av hur det skulle vara 😀

Lycka till med affärerna! Har du frågor maila gärna Jesper@rawnice.com

Relaterade inlägg.

Kontakta oss

Vi svarar via e-post inom 24 timmar. Eller ring oss på 08-777 28 68.

Tack för ditt mail!

Vi svarar via e-post inom 24 timmar. Eller ring oss på 08-777 28 68.