Vår väg hit – att bygga ett företag baserat på tillit.
Hej! Anton här. 👋 Vad fint att du har hittat hit. Jag tänkte berätta om Trimeros väg hit och varför vi är som vi är. Det är en berättelse om hur vi baserat på några viktiga utgångspunkter hittat ett annorlunda sätt att bygga företag.
Låt oss ta det från början. Jag lärde känna Joakim och Marcus 2010 när vi anställdes på en stor byrå där vi arbetade i några år. Vi lärde oss mycket om redovisning men kände att vår utveckling och bidragande begränsades av den traditionella strukturen med fasta hierarkier, toppstyrning och strikt professionalitet.
År 2013 bestämde vi oss för att starta Trimero med en avsikt att skapa en arbetsplats för personlig utveckling och härlig gemenskap, samt att ligga i framkant av digitaliseringen av redovisning, som då var i tidigt skede. Dessa utgångspunkter och våra tidigare erfarenheter ledde oss till att söka en annan väg att bygga företag än det traditionella sättet.
Vi skaffade vårt första kontor 2015, en källarlokal på 33 kvm i Skanstull, och den första medarbetaren anställdes samma år. Redan då var vår önskan att alla skulle vara delaktiga i att bygga företaget genom att ta stort ansvar för sina respektive kunder, och att skapa en arbetsplats som man själv vill jobba på. Detta blev grunden till det vi idag kallar självledarskap, som är kärnan i vår företagsfilosofi.
Med självledarskap får varje medarbetare ett stort ansvar och frihet att fatta de beslut som krävs för att göra ett bra arbete och skapa en härlig arbetsplats. Som grund i detta ligger vårt antagande om att “alla vill väl”, att alla vill göra ett bra jobb. Utifrån detta antagande väljer vi att fokusera på att bygga en organisation där vi stöttar varandra, snarare än att kontrollera varandra. Vi kan då ta vara på alla våra idéer, kompetenser och engagemang, och får så mycket mer gjort när vi kan undvika toppstyrda beslutsvägar.
För att bryta oss loss från traditionella fasta karriärstrappan valde vi tidigt att vi inte ska ha några titlar eller bygga en chefsstruktur. Medarbetarens utveckling och roll skulle istället styras av dess egen motivation, talang och initiativförmåga. I början var det svårt att attrahera medarbetare eftersom vi inte kunde locka med fina titlar, men i takt med att vi vuxit har detta blivit en fördel. Vår modell resulterar numera i att vi drar till oss rätt medarbetare, att de utvecklas snabbare och att de stannar längre.
Eftersom vi var relativt unga och oerfarna för att driva en redovisningsbyrå behövde vi varandras hjälp. Tidigt skapades därför en kultur av samarbete och stöd för varandra, som utmärker oss än idag, och är otroligt viktig för att vår självledarskapsmodell ska fungera.
Ytterligare något som lever kvar i vår kultur idag är vår vilja att ha roligt på jobbet. Vi var tre vänner som grundade företaget och ville skapa en arbetsplats där vi kan vara oss själva och lära känna varandra på ett djupare plan, bortom våra yrkesroller. Vi har alltid sett till att hitta på sociala aktiviteter tillsammans, vilket har resulterat i en gemenskap på Trimero där vi är både vänner och kollegor. Bland minnena vi skapat tillsammans finns sommarhäng på Martins lantställe, båtutflykt i Medelhavet under konferensvistelsen på Malta, Trimeros 10-årsfest med panoramavy över skärgården, segling till Fjäderholmarna, inflyttningsfesten i vår nuvarande lokal på 782 kvm, samt oräkneliga AWs och andra sociala aktiviteter.
Under åren har vi haft en stabil tillväxt baserad på nya kunder som hittat oss genom rekommendationer. En förutsättning för vår tillväxttakt har varit vår noggrannhet att hitta rätt medarbetare för att bibehålla en härlig företagskultur och hög kvalitet i vårt kundarbete. År 2018 blev vi 10 medarbetare, 2020 välkomnade vi vår 20:e medarbetare och 2022 blev vi 30. Sedan 2022 har alla medarbetare möjlighet att bli delägare i företaget. Det kändes som en naturlig förlängning av vår strävan efter prestigelöshet och gemensamt byggande av företaget.
Fyra år i rad har Trimero tilldelats Gasellpriset, som Dagens Industri ger ut till Sveriges snabbast växande och mest framgångsrika företag. För oss är detta ett tecken på att vår filosofi fungerar även ekonomiskt. Med det hoppas vi inspirera fler företag att drivas med tillit, glädje och omsorg för varandra. Vi kallar det för Drömmen om ett mänskligare arbetsliv.
När vi blickar tillbaka kan vi konstatera att vissa utgångspunkter var viktiga för det Trimero är idag. Samtidigt kan vi konstatera att vi var unga, oerfarna och inte hade en aning om vad det skulle utvecklas till. Trimero har skapats av alla som varit med längs vägen och varje dag strävar efter att bygga framtidens arbetsplats och redovisningsbyrå. Vi är långt ifrån klara. Trots att vi verkar ha hittat en modell som fungerar, fortsätter vi att växa i en värld och bransch i snabb förändring. Vårt gemensamma företagsbyggande är en ständig process av lärande, förbättring och anpassning till nya förutsättningar. Vi ser fram emot att se vad vi på Trimero kan åstadkomma tillsammans i framtiden!